Voor in die tijd een hele mooie moderne wijk, voor onze begrippen van nu wat kleine huizen, maar deze met kolen of hout beter te verwarmen.
Maar als je door deze wijk loopt en je hebt oog voor detail, en je zie de verschillen in de architektuur dat deze met de zelfde stenen en met de zelfde kozijn maten toch tot verschillende huizen compositie is zeer leuk om te zien, maar ook het lofwerk in het metselwerk en met het houtwerk is dit allemaal leuk om waar te nemen. De straten zijn smal, maar er hoefde in die tijd alleen maar een paard en wagen er doorheen en de opkomst van de auto werd onderschat.
De tijden zijn veranderd, men sloopt liefst de oude huizen van de oude Kooi om nieuwe duurdere huizen terug te plaatsen, woningen waar geen warmte van uitstraalt, ze zijn koud en ze zien er allemaal het zelfde steriel uit. De straten zijn net wasborden om het autoverkeer dat door de straten raast af te remmen.
De gehele industrieterrein de waard raast door de straten zij nemen het niet zo nauw met de toegestane snelheid. Zo komt het dat je af en toe aardig zit te schudden.
Door de smalle straten hapert het verkeer langzaam omdat het vaak tegen liggers heeft, de Kooi zou veel beter af zijn als er meer een richting verkeer zou wezen, en dan in een goed plan waar ook de winkeliers zich mee kunnen vinden. Je zal dan wellis waar wat meer rondjes moeten rijden maar als daardoor het verkeer beter stroomt dan ben je toch eerder op je plek, verder mogen voor mij de aanloop stroken van de verkeersdrempels meer aanloop lengte hebben dan zijn zij minder stijl en dan wordt de horizontale schok wat minder voor de huizen. De klap omhoog blijft dan wel bestaan. Zo kan er aan de verkeerssituaties nog heel wat verbeterd worden.
Wil Spies
De wijkvertegenwoordiger
06 25128999
de huiskamer Sue&An
(onder het woonblokaan
de Surinamestraat 60)